۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۷۰۳۸۳۱

  نشت رادیواکتیو در حمله روسیه به پایگاه اتمی وجود نداشته است

  نشت رادیواکتیو در حمله روسیه به پایگاه اتمی وجود نداشته است
در نهمین روز درگیری‌های اوکراین، دبیرکل ناتو بعد از نشست وزرای خارجه این ائتلاف نظامی، در اشاره به درخواست زلنسکی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین گفت ناتو معتقد است هواپیماها و نیروهای آن نباید در این کشور باشند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، درگیری‌‌ها در اوکراین امروز جمعه (۴ مارس/ ۱۳ اسفندماه) وارد نهمین روز شده و تحولات در این کشور و واکنش طرف‌های مختلف به رویدادها ادامه دارد.

جدیدترین تحولات اوکراین را در ادامه دنبال کنید:

مایکروسافت فروش و خدمات خود را در روسیه متوقف می‌کند

شرکت مایکروسافت امروز (جمعه) اعلام کرد که «کل فروش جدید محصولات و خدمات مایکروسافت در روسیه را متوقف خواهد کرد».

شولتز با پوتین تماس گرفت

کابینه دولت آلمان اعلام کرد «اولاف شولتز» صدراعظم این کشور و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (جمعه) به صورت تلفنی درباره بحران فعلی اوکراین گفت‌وگو کردند.

زمانی برگزاری دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین 

«میخائیلو پودولایک» مشاور رئیس‌جمهور اوکراین امروز (جمعه) گفت که دور سوم مذاکرات بین روسیه و اوکراین شنبه یا یکشنبه برگزار خواهد شد.

نشست اضطراری شورای امنیت در پی حادثه در نیروگاه اتمی اوکراین 

به گفته سه دیپلمات سازمان ملل، در پی حملۀ به گفته آن‌ها نظامیان روسیه به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در اوکراین، شورای امنیت سازمان ملل متحد در ساعت ۱۱:۳۰ جمعه (به وقت محلی) در نیویورک نشست اضطراری برگزار خواهد کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، این یک نشست آزاد با سخنرانی یکی از مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یک مقام سازمان ملل خواهد بود. 

سوئیس: از بسته تحریمی جدید اروپا علیه روسیه حمایت می‌کنیم

دولت سوئیس ضمن اعلام حمایت از بسته تحریمی جدید اروپا علیه روسیه، گفت معامله با بانک مرکزی روسیه دیگر مجاز نیست. دولت این کشور همچنین اعلام کرد: نیازهای گاز طبیعی ما برای زمستان امسال تامین شده و ما به دنبال تامین آن در اسرع وقت برای زمستان آینده هستیم.

شنیده شدن دوباره صدای چند انفجار در کی‌یف

رسانه‌ها از شنیده شدن دوباره صدای چند انفجار پشت هم در کی‌یف و به صدا درآمدن آژیر هشدار خبر می‌دهند.

 

 

 تصاویری منتسب به ویرانه‌های شهر «خارکیف» که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود

ناتو درخواست منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را رد کرد

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در کنفرانسی خبری بعد از نشست وزرای خارجه این ائتلاف نظامی در اشاره به درخواست رئیس‌جمهور اوکراین برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور گفت «موضوع منطقه پرواز ممنوع در این نشست مطرح شد، اما ائتلاف معتقد است که هواپیماها و نیروهای ناتو نباید در اوکراین باشند». وی افزود: مداخله مستقیم ناتو در درگیری در اوکراین باعث گسترش آن به کشورهای دیگر می‌شود.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا روز پنجشنبه گفت که اجرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین تصمیمی برعهده ناتو است، اما گامی بیش از حد است و خطر واقعی تشدید تنش و جنگ بین‌المللی سوم را در پی دارد. آمریکا هم با این درخواست اوکراین مخالت کرده است. 

ادعای انگلیس و فرانسه درباره سانحه در نیروگاه اتمی اوکراین

مقام‌های انگلیس و فرانسه ضمن متهم کردن روسیه در ارتباط با برخورد پرتابه به نیروگاه اتمی در اوکراین خواستار عدم تکرار چنین اتفاقی شدند.

رئیس دوما: زلنسکی اوکراین را به مقصد لهستان ترک کرد.

«ویاچسلاو ولودین» رئیس مجلس دومای روسیه امروز (جمعه) گفت رئیس‌جمهور اوکراین از این کشور گریخته است. این قانون‌گذار ارشد روس در روزهای آغازین درگیری‌ها در اوکراین گفته بود زلنسکی کی‌یف را ترک کرده و به شهر «لویو» گریخته است.

 

کرملین: بحثی از امضای سند بین روسیه و اوکراین نیست

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین امروز (جمعه) گفت که «هیچ صحبتی» درباره امضای هیچ نوع سند رسمی بین روسیه و اوکراین پس از دور دوم مذاکرات دو طرف در روز پنجشنبه نیست.

پسکوف در کنفرانس تلفنی با خبرنگاران گفت: دور دوم مذاکرات دیروز برگزار شد. اکنون به مذاکرات بستگی دارد. این فرصتی است که هیأت‌ها بدون واسطه‌های غیرضروری تمام عناصر مواضع را به یکدیگر منتقل کنند. موضع ما به اطلاع طرف اوکراینی رسیده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد امکان امضای هر گونه توافقنامه سطح بالا بین دو طرف، گفت: هنوز هیچ صحبتی در مورد (امضای) هیچ سندی وجود ندارد. گفت‌وگوهایی که انجام شد فرصت خوبی بود تا دیدگاه خود را به وضوح بیان کنیم.

 

ثبت بیش از ۱۸ هزار پناهنده اوکراینی در آلمان

به گفته وزارت کشور آلمان، در هشت روز اول درگیری‌های اوکراین که در نهمین روز خود قرار دارد، بیش از ۱۸۰۰۰ نفر از اوکراین وارد آلمان شده‌اند.

پوتین: هیچ نیت بدی نسبت به همسایگان خود نداریم

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت این کشور هیچ نیت بدی نسبت به همسایگان خود ندارد و تنها به اقدامات منفی دیگر کشورها پاسخ می‌دهد.

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهور روسیه در ادامه سخنانش، از کشورها خواست روابط خود را با روسیه عادی کنند و در اشاره‌ای به تاثیر تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده و متحدان غربی آن بر روسیه، متعهد شد که مسکو به تعهدات اقتصادی خود در قبال سایر کشورها عمل خواهد کرد.

حمله پهپادی روسیه به گردان نئونازی‌ها در دونتسک

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه گزارش داد نیروهای مسلح این کشور با پهپاد «اینوخودتس» پایگاه فرماندهی-دیده‌بانی گردان نئونازی‌های اوکراینی «اِیدار» در دونتسک را منهدم کردند.

وزارت دفاع روسیه: ملی‌گرایان اوکراینی مانع خروج هزاران اتباع خارجی می‌شوند

به گفته وزارت دفاع روسیه، ملی‌گرایان محلی مانع خروج بیش از ۷۵۰۰ شهروند خارجی در سراسر اوکراین می‌شوند. این وزارتخانه افزود: ده‌ها هزار نفر از جمله اتباع خارجی توسط افراط‌گرایان اوکراینی به گروگان تبدیل شده و در واقع سپر انسانی هستند. در اکثر مناطق اوکراین وضعیت انسانی فاجعه باری ایجاد شده که به سرعت رو به وخامت است.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که گروهی از شهروندان هندی روز پنجشنبه در ایستگاه راه‌آهن خارکیف هدف گلوله ملی‌گرایان اوکراینی قرار گرفتند. به گفته این وزارتخانه، پس از حمله نئونازی‌های اوکراینی به محوطه دانشگاه در شهر سومی، پنج دانشجوی هندی مجروح شدند و محل حضور ۱۱ نفر دیگر مشخص نیست.

 کاروان نظامی ۶۴ کیلومتری روسیه در حومه کی‌یف

شرکت آمریکایی «مَکسار» که تصاویر ماهواره‌ای ارائه می‌دهد، با انتشار ویدئوی زیر نوشت کاروان نظامی روسیه به طول ۶۴ کیومتر در حومه پایتخت اوکراین مستقر شده و منتظر عملیات است.

بروکسل کانال‌های تلگرامی «اسپوتنیک» و «راشا تودی» را مسدود کرد

اتحادیه اروپا در ادامه اقدامات ضد روسی خود این بار کانال‌های تلگرامی «اسپوتنیک» و «راشا تودی» را مسدود کرد. 

کابینه دولت آلمان: ناتو و برلین در اقدامات جنگی در اوکراین مداخله نمی‌کنند

نهاد حقوق بشر سازمان ملل به تحقیقات درباره اقدامات روسیه در اوکراین رای داد

 شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز (جمعه) با اکثریت قاطع به قطعنامه‌ای رای داد که نقض ادعایی حقوق بشر در جریان اقدامات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم می‌کند و یک کمیسیون تحقیق برای بررسی آن تشکیل می‌دهد.

تسلط روسیه بر بخشی از شهر ماریوپل

خبرگزاری رویترز گزارش داد مشاور رئیس‌جمهور اوکراین گفته بخشی از شهر ماریوپل به کنترل روسیه درآمده اما نیروهای اوکراینی همچنان مقاومت می‌کنند. وی افزود: تلاش‌های روسیه برای پیشروی در «میکولایف» را دفع کرده‌ایم و هیچ تهدیدی برای «اودسا» وجود ندارد.

ادعای اروپا درباره بررسی قطع واردات گاز از روسیه

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد احتمال قطع واردات گاز این اتحادیه از روسیه مدعی شد: ما همه چیز را در نظر می‌گیریم. 

توضیحات وزارت دفاع روسیه درباره حادثه در نیروگاه زاپروژیا 

وزارت دفاع روسیه توضیح داده است که آسیب احتمالی به نیروگاه اتمی زاپروژیا در طول شب به دنبال تبادل آتش بین یک گروه خرابکار اوکراینی و گارد ملی روسیه - در قلمرو مجاور نیروگاه - رخ داده است.

به گزارش راشا تودی، در این بیانیه آمده است: رژیم کی‌یف تلاش کرد تا یک اقدام تحریک‌آمیز غیرانسانی را اجرا کند و اوکراینی‌ها ساختمان را هنگام خروج به آتش کشیدند. یک گشت سیار گارد ملی از پنجره‌های مجتمع آموزشی واقع در خارج از نیروگاه مورد حمله قرار گرفت که با شلیک متقابل سلاح‌های سبک سرکوب شد.

گروسی: ۲ نفر در زاپروژیا زخمی شدند/  نشت رادیواکتیو وجود نداشته است

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ۲ نفر در زاپروژیا زخمی شدند که از اپراتورها یا افراد فنی نبودند بلکه بخشی از پرسنل امنیتی بودند. وی افزود: هدف‌گیری که در منطقه نیروگاه زاپروژیا انجام شد نزدیک به رآکتور نبود و مهم است که تاکید کنم هیچ نشت رادیواکتیو در این نیروگاه وجود نداشته است.

گروسی همچنین گفت: سیستم‌های ایمنی شش رآکتور نیروگاه زاپروژیا تحت تأثیر قرار نگرفت و هیچ منبع تشعشع شناسایی نشد. یک گلوله به ساختمانی در داخل سایت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا اصابت کرد، اما بخشی از رآکتور نیست.

او در ادامه با بیان این که وضعیت در تأسیسات زاپروژیا به دلیل تنش در منطقه همچنان چالش برانگیز است، افزود: «اوکراین از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست کمک فوری کرده و به روسیه و اوکراین از آمادگی خود برای کمک در چارچوب کار فنی آژانس اطمینان دادم». گروسی سپس اظهار داشت هر سفری به اوکراین پس از بازگشت وی از ایران در غروب شنبه خواهد بود.

ارسال نظرات